Informatie.
 
Geschiedenis


   De kever is gemaakt door Porsche in opdracht van
   Adolf Hitler en is ontworpen door Ferdinand Porsche
   en Béla Barényi de auto is gemaakt voor het volk en 
   moest aan een paar eisen voldoen:

    - Zuinig met brandstof om kunnen gaan
    - De motor moest luchtgekoeld zijn
    - Berg/helling van 30% aan kunnen
    - 4 personen kunnen vervoeren
    - Minstens 100 km/uur kunnen gaan

   De productie van de VW Kever kwam moeilijk op gang
   en is eigenlijk pas na de 2e wereld oorlog
   geďntroduceerd als volksauto.
   De prototypes hadden nog geen achterruit, hierdoor
   leek de auto erg op een kever vandaar de naam.

Doordat de auto geen achterruit had was er weinig zicht naar achteren toe, hierover
werd geklaagd en werden er kleine ruitjes in de auto geplaatst. Doordat de achterruit
opgedeeld was in twee kleine ruitjes had dit wel wat weg van een bril.
De eerste Kevers worden daarom Brilkevers of Brilman genoemd.


De eerste kevers werden verkocht aan nutsbedrijven. Niet lang daarna begon men
met de verkoop in Duitsland en met de export. Een van de eerste exportlanden was
Nederland, waar de firma Pon de auto's importeerde. De exportmodellen waren vaak
beter aangekleed dan de standaard modellen.

Voordat de export naar de Verenigde Staten was opgezet, waren de belangrijkste
afzetmarkten: Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

Klik op het plaatje hiernaast voor alle wijzigingen van de VW Kever

 
Stijlen
 
Door de jaren heen heeft de kever heel wat verschillende looks met zich mee
gekregen naast de Original look zijn er verschillende andere stijlen gecreëerd
namelijk:
 

Cal look:

Type('s):
Wanneer ontstaan:
Kenmerken:
Motor:
Interieur:
 
Bumpers:

Verlaging:
Velgen:


Kever
eind jaren 60 
geen sierlijsten, eendelige zijruiten
krachtige Type 1
geheel origineel of
met stoelen uit andere auto's
T-bars of Euro-spec
alleen voor of zowel voor als achter
Fuchs, BRM
 

Resto-Cal look

Type('s):
Wanneer ontstaan:
Kenmerken:
Motor:
Interieur:
 
Bumpers:

Verlaging:
Velgen:


Kever, Karmann Ghia, Type 3, Bussen
eind jaren 80 
veel chroom, imperiaal met antieke voorwerpen
Type 1
origineel

Towelrail, Euro-spec
zowel voor als achter maximaal!
EMPI 5-spoke, Fuchs, 356
 

Old-School look:

Type('s):
Kenmerken:
Motor:
Interieur:
 
Bumpers:

Verlaging:
Velgen:


Kever, Karmann Ghia
veel chroom
Type 1 met onderdelen uit de jaren 50
uitgerust met afleesapparatuur

Towelrail, Euro-spec of T-bars
alleen voor

BRM, Radar, Fuchs, Gasburners
 

German look:

Type('s):
Wanneer ontstaan:
Kenmerken:
Motor:
Interieur:
 
Bumpers:

Verlaging:
Velgen:


Kever (1302, 1303), Karmann Ghia, Bussen
jaren 80
chroomelementen zijn meegespoten
Type 1, Type 4, WBX
uitgerust met onderdelen van Porsche

vierkant met geďntegreerd knipperlicht
weinig tot geen

Porsche (16'',17'',18'')
 

Rat look:

Type('s):
Kenmerken:
Motor:
Interieur:
 
Bumpers:

Verlaging:
Velgen:


alle
ongeschonden carrosserie, versmalde vooras
origineel of opgevoerd
origineel

Towelrail, Euro-spec
zowel voor als achter maximaal!

origineel (indien opgevoerde motor: Radar, Fuch etc.)
 

 

Copyright © 2008 - Kever Volks | Contact